Det kjem fram i "Åpenhetsbarometeret 2021" utarbeidd av Pressens offentlighetsutvalg og Kommunal Rapport. Dei har sett på korleis norske kommunar handterer openheit og innsyn.
LES OGSÅ: Ulstein kom på andreplass i årets kommunebarometer.
- Vi er gode fordi vi ønskjer å vere gode, seier arkivleiar i Ulstein, Silje Ekroll Riborg.
Kommunen praktiserer meiroffentlegheit. Det vil seie at dersom noko er unnateke offentlegheit, skal vi likevel vurdere om det let seg gjere å gi innsyn. I desse tilfella kan det vere mogleg å sende ut eit sladda dokument.
Grimstad og Modalen kjem best ut i landet med 29,5 av 34,5 moglege poeng. Ulstein ligg på 5.-plass med 28 poeng, best av alle kommunane i fylket.
Dette er kommunane som i størst grad legg forholda til rette for ein open og opplyst samtale, slik Grunnlova § 100 krev. Dei har gjennomgåande gode system og løysingar for å sikre openheit og innsyn, og gir ålmenta god tilgang til alle politiske dokument. Årdal kommune i Vestland kom dårlegast ut med - 3 poeng.
Møre og Romsdal er landets mest opne fylke, med 18,1 poeng i snitt.
- Vi skal vere godt nøgde med ein 5.-plass, men vi skal alltid strekke oss etter å verte betre, seier Ekroll Riborg.
Her finn du Ulstein sine postlister og politiske dokument.
- Ei postliste viser ei oversikt over all post sendt til og frå kommunen, i tillegg til interne dokument i Ulstein kommune.
- Alle kommunar er pålagt å offentleggjere ei postliste.
- All post folk sender til kommunen er journalpliktig og vert registrert og vist på postlista. Dokument som inneheld sensitive opplysningar, som personnummer eller helseopplysningar, t.d., er unnateke offentlegheit.
- Det er mogleg å søke i postlistene. T.d. kan du søke på ditt eige namn som avsendar og få opp alle offentlege brev som er sendt til og frå deg.
Nokre av funna på landsbasis
- Fleire kommunar har postlister med gode søkefunksjonar, enn då offentlighetsutvalget gjorde tilsvarande undersøking i 2018.
- Fleire kommunar legg ut dokument i fulltekst i postlistene. I 2011 var det 25 prosent som gjorde det. I 2018 28,8 prosent, og no er det oppe i 41,2 prosent.
- Postlister vert fjerna i større omfang enn tidlegare - noko som er øydeleggjande for innsynsmoglegheitene og for eksempel gravande journalistikk.
- 15 kommunar svarte ikkje på nokon av dei to innsynskrava og gav med det avslag. 33 kommunar svarte ikkje på innsynskravet i kommunedirektøren si arbeidsavtale. i 2018 var det berre ti kommunar som gav avslag.
- Det er framleis store utfordringar knytt til openheit og innsyn i kommunale selskap.
Slik vart undersøkinga gjort
Åpenhetsbarometeret er basert på ei vurdering med tre ulike innfallsvinklar:
- Spørsmål, internt skjema. Postlistesjekk gjort av Kommunal Rapport og Pressens offentlighetsorgan.
- Spørsmål, eksternt skjema. Svart på av kommunane sjølve.
- Innsynskrav. Det er bede om innsyn i rådmannen/kommunedirektøren si arbeidsavtale i alle kommunar, i tillegg til innsyn etter § 9 i kronebeløpet for ordførar og varaordførar si godtgjersle. Undersøkinga er gjennomført sommaren og hausten 2021. Eit eigenutvikla databaseverktøyer teke i bruk for å administrere, samle inn og analysere data om 356 kommunar til denne undersøkinga.